دیابت حاملگی چیست؟

دیابت حاملگی یا دیابت بارداری از اختلالات مهم دوران بارداری است که به صورت عدم تحمل گلوکز در طول دوران بارداری تعریف میشود. علت آن هورمون های ترشح شده از جفت است که اثرات ضد انسولینی دارند که با ترشح انسولین توسط سلول های لوزالمعده مادر اثر این هورمون ها خنثی می شود ولی مقدار ترشح انسولین افراد مستعد برای جبران کافی نیست.

در دیابت حاملگی هم نظیر دیابتهای تیپ 1 و 2 گلوکز به جای رفتن به درون سلولها وتبدیل شدن به انرژی درداخل خون باقی می ماند.دیابت حاملگی در 3 تا4 درصد موارد رخ می دهد.این افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده می باشند.

نیمی از مادرانی که در دوران بارداری به دیابت حاملگی دچار می شوند بعدها به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می گردند.

عوامل خطر در دیابت حاملگی چیست ؟

نوزاد-با-وزن-زیاد
نوزاد-با-وزن-زیاد

 

تشخیص دیابت بارداری چگونه است ؟

 پزشک پس از گرفتن شرح حال چنان چه خانم بارداری سابقه مرده زایی،حداقل دو بار سقط خودبخودی،تولد نوزاد بیش از 4 کیلوگرم،سابقه دیابت در خانواده و چاقی با توده بدنی یا BMI باالی 33 را داشته باشد در اولین ویزیت جهت دیابت بارداری آزمایش میشود.

جهت تمامی مادران غربالگری دیابت درهفته24 تا22 بارداری انجام میشود.

عدم کنترل دیابت بارداری می تواند روی رشد و نمو جنین در طی حاملگی اثر داشته باشد

 دیابت بارداری و عوارض مادری:

عوارض دیابت بارداری بر روی مادر چیست ؟

در صورت عدم کنترل قند در زمان بارداری عوارضی  رخ میدهد:

دیابت بارداری چه عوارضی بر روی جنین دارد؟

در صورت عدم کنترل قند خون در زمان بارداری عوارضی رخ میدهد:

 

چگونه دیابت بارداری را درمان کنیم ؟

درمان دیابت بارداری بستگی به شدت بیماری دارد

رژیم غذایی مناسب که در آن تعادل پروتئین،چربی و کربوهیدرات رعایت شده و مواد معدنی،ویتامین و مورد نظر در آن تامین شده باشد که باید تحت نظر پزشک و پس از مشاوره تغذیه تعیین شود

روزانه به مدت11 تا 33 دقیقه فعالیت بدنی سبک با نظر پزشک معالج داشته باشید تا باعث شود بدنتان قند موجود در خون را بسوزاند. – ورزش با شدت و مدت مناسب برای کنترل دیابت بارداری کمک کننده است و باید به تمام زنان دچار دیابت بارداری که منعی برای فعالیت بدنی ندارند و یا دچار ناراحتی نمی شوند توصیه شود. در میان ورزش ها، ورزش های هوازی مناسب ترند و پیاده روی در دسترس ترین آنها می باشد. طول مدت ورزش حداقل 30 دقیقه در روز است که می تواند به دو یا سه قسمت (هربار 10 تا 15 دقیقه) نیز تقسیم شود. شدت ورزش بایستی متوسط و تندتر از پیاده روی معمولی باشد. برای انجام ورزش الزامی به خارج شدن از منزل وجود ندارد، مانند دویدن آهسته درجا.

حدود 11 درصد زنان مبتلا به دیابت بارداری به انسولین احتیاج پیدا میکنند.که بدین منظور جهت تنظیم قند خون و مقدار انسولین دریافتی باید تحت نظر پزشک باشند و احتمالا باید در بیمارستان بستری شوند.در حال حاضر از انسولین های رگولار و ان پی اچ،و در موارد جدیدتر انسولین های قلمی برای درمان دیابت بارداری طبق صلاحدید پزشک معالج استفاده میشود

نکته: شروع انسولین به معنی رها کردن رژیم غذایی و ورزش نیست و این دو بایستی هماهنگ با مصرف دارو  ادامه یابند. همچنین تزریق انسولین هیچ ضرری برای شما و جنین تان ندارد زیرا نمی تواند از طریق رگهای خونی جفت به او انتقال یابد برعکس استفاده از انسولین درصورت نیاز و کنترل قندخون در محدوده مناسب می تواند منجر به کاهش عوارض مادری و جنینی شود.

 

چند توصیه در دیابت بارداری:

کنترل دیابت بارداری یعنی انجام اقدامات لازم برای نگهداری قند خون خود در محدوده طبیعی این کار توسط:

  1. برنامه غذایی تحت نظر کارشناس تغذیه

    رژیم
    رژیم
  2. ورزش های مناسب درصورت عدم وجود محدودیت
  3. و در صورت نرسیدن به اهداف درمانی استفاده از داروهای تزریقی (انسولین ) یا داروهای خوراکی مانند متفورمین در موارد خفیف و هفته های انتهایی بارداری
  4. پایش مرتب قندخون توسط گلوکومتر و ثبت آن در جداول مناسب برای خودپایشی و ارایه به پزشک معالج

 

 

دیابت بارداری بعد از زایمان:

دیابت بارداری معمولا بعد از زایمان از بین می رود

دیابت بارداری معمولا با زایمان برطرف می شود ولی این افراد بویژه درصورت کم تحرکی و زیاد شدن وزن درخطر ابتلا به دیابت نوع 2 در سال های آتی عمر خود هستند بطوریکه نیمی از این افراد در طی 20 سال پس از زایمان ممکنست مبتلا به دیابت شوند و مجددا تاکید می شود که رژیم غذایی مناسب و تحرک مناسب و همچنین شیردادن این خطر را در آینده کاهش می دهد. 4 تا 12 هفته بعد از تولد نوزاد باید قند خون شما اندازه گیری شود و درصورت طبیعی بودن این کار سالیانه تکرار شود.  خانم هایی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری را دارند باید به خاطر داشته باشند احتمال بروز دیابت در حاملگی بعدی شان و همینطور احتمال ابتلا ی آنها به دیابت نوع 2 زیاد می باشد.  

در صورت داشتن هر گونه سوال بابت مسایل مربوط به شیردهی و تزریقات حتما به صفحه تماس با ما و یا با شماره های

09129333134

و همین طور در صورتی که به اجاره دستگاه زردی نوزاد برای درمان زردی نوزادتون نیاز دارید میتوانید به این صفحه یا شماره ی بالا تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *