نحوه دوشیدن شیر

چگونه باید شیرم را بدوشم ؟

از شیردوش دستی که ته آن بادکنک لاستیکی دارد و به شکل بوق دوچرخه است، استفاده نکنید چون موجب صدمه به نوک پستان می شود تمیز کردن آن مشکل است و نمی توان شیر آن را برای تغذیه شیرخوار بکار برد.

نحوه دوشیدن شیر
نحوه دوشیدن شیر

دستها را با آب و صابون ، ولی پستان را فقط با آب ساده بشویید و از بکار بردن هر گونه کرم لوسیون روغن و…پرهیز کنید.

برای دوشیدن شیر دست باید طوری قرار گیرد که دو انگشت زیر پستان و درست در لبه تحتانی هاله پستان و شست در بالا روی لبه فوقانی هاله واقع شود برای خروج شیر باید روی این قسمت فشار وارد شود نه به نوک یا خود پستان زیرا فشار دادن نوک پستان نه تنها سبب جاری شدن شیر نمی شود بلکه موجب صدمه سوزش و نازک شدن پوست نوک پستان هم می شود آن گاه باید دست را به قفسه سینه تکیه داده و اول پستان را به طرف قفسه سینه وسپس به جلو آورد تا شیر به آسانی خارج شود با قرار دادن انگشتان در جهات مختلف هاله مجاری دیگر شیر هم تخلیه می شوند.

نحوه دوشیدن شیر
نحوه دوشیدن شیر

برای جمع آوری شیر از لیوان یا ظرف دهان گشاد تمیز استفاده کنید.

نحوه دوشیدن شیر
نحوه دوشیدن شیر

گاهی لازم است لیوان تمیزی هم زیر پستان دیگر قرار دهید تا قطره های شیری که هم زمان با دوشیدن از پستان دوم ترشح می شوند جمع آوری گردند.

از شیردوشهای برقی به صورت تکی یا دو تایی جهت دوشیدن همزمان پستانها نیز می توانید استفاده کنید که قطعات آن قابل استریل در آب جوش باشند با برق و باطری کار می کنند و قدرت مکش آنها خوب است و بدون هیچگونه درد و ناراحتی مقدار بیشتری شیر را در زمان بسیار کمتری از پستان های مادر می دوشند و به هیچ عنوان با دست تماس ندارند در نتیجه میزان آلودگی نیز در دوشیدن شیر به حداقل ممکن می رسد. این شیر دوشها در منزل و یا محل کار مادران شاغل قابل استفاده هستند.

نحوه دوشیدن شیر
نحوه دوشیدن شیر

۲۶. چگونه یک شیر دوش مناسب انتخاب کنم؟

انتخاب شیردوش بستگی به نیاز شما برای دوشیدن شیر دارد. برخی مادران که می توان ند شیرخوارشان را همیشه همراه خود داشته باشند به راحت بودن شیردهی پی میبرند و معمولً نیازی به دوشیدن شیر ندارند و برخی دیگر فقط گهگاه نیاز پیدا میکنند و برخی نیز دوشیدن با دست را راحت ترین روش می دانند.

اگر فکر می کنید نیاز به شیردوش دارید انواع مختلف و عقاید مختلفی در مورد آنها وجود دارد اما در انتخاب بهترین نوع معمولاً هزینه امکانات، سطح صدا، سهولت استفاده و کارآیی آنها را در نظر می گیرند.

شیر دوش های دستی برای مادرانی که می خواهند گهگاه شیرشان را بدوشند مفیدند ( مثل وقتی که می خواهند دکتر بروند یا برای مخلوط کردن با غذای به شیر دوشیده شده نیاز دارند دوشیدن با دست یا شیردوش دستی در این موارد کارآیی ،(  دارد اکثرا کوچک و قابل حمل هستند و استفاده از آنها آسان است، نوع بوق دوچرخه ای با بادکنک لاستیکی در ته آن توصیه نمی شود.

شیر دوش دستی

نحوه دوشیدن شیر
نحوه دوشیدن شیر

شیردوش های الکتریکی کوچک با باتری کار می کنند کوچک و قابل حمل بوده و برخی از آنها صدای کمی دارند اما گرانتر هستند.

وقتی زمان دوشیدن شیر محدود است و مقدار حجم بیشتری شیر مورد نیاز است، برخی زنان به شیردوش اتوماتیک الکتریکی نیاز دارند که سیکل مکش آن نزدیکتر به مکیدن شیرخوار در مقایسه با مکیدن مداوم شیر دوشهای کوچکتر است. این ها بی صدا و با کارآیی خوب هستند اما کمتر قابل حمل هستند و امکان دوشیدن هر دو پستان را همزمان دارند. اگر مادری نیاز به افزایش تولید شیر و فراهم کردن شیر دوشیده شده برای تغذیه شیرخوار نارس خود دارد و یا در موقعیت‌های دیگری که شیرخوار هنوز با شیر مادر تغذیه نمی شود.

جهت تحریک پستانهای مادر استفاده از شیردوشهای بیمارستانی ارجح است.

شیر-دوش-
شیر-دوش-ش

ضمناً می توانید از دوستان خود بپرسید که چه نوع شیردوشی استفاده کرده‌اند و کدام نوع مفید بوده است اما توجه داشته باشید که شیردوش ها اکثراً برای استفاده یکنفره هستند چون خطر آلودگی بخاطر نفوذ شیر در قسمت هایی از شیردوش که قابل استریل شدن نباشد) وجود دارد. پس قرض نکنید یا با دیگری سهیم نشوید اما شیردوشهای دستی که قابل استریل شدن در اتو کلاو هستند استثنا می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *